Queensland where Australia shines?? - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Rens Jonker - WaarBenJij.nu Queensland where Australia shines?? - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Rens Jonker - WaarBenJij.nu

Queensland where Australia shines??

Door: rensjonker

Blijf op de hoogte en volg Rens

03 Januari 2011 | Australië, Gold Coast

Natuurlijk wensen we (het gedeelte van de familie Jonker dat hier zit) jullie het beste voor 2011 en hopen we dat jullie allemaal een fijne kerst hebben gehad. Mijn laatste berichtje maakte ik voor kerst en er is een hoop gebeurd sinds dien. Die vrijdag had ik nog een BBQ met het hele team en deden we aan Kris Kringle (een soort van loodjes trekken). Waarna ik om twee uur al klaar was en naar huis mocht. Ik zou niet lang thuis blijven, want de vlucht naar Gold Coast stond op het programma. Om vijf uur op weg naar het vliegveld, waar ik om zeven uur naar Gold Coast zou vliegen, daar zou ik om half acht aankomen. Schijn bedriegt het was niet zo’n korte vlucht als je zal denken, maar er komt nog een uurtje tijd bij, omdat ze in Queensland niet aan winter- en zomer tijd doen. Lekker verwarrend want nog geen 15 minuten ten zuiden van Gold Coast ligt de grens naar New South Wales, waar dus wel aan winter- en zomer tijd wordt gedaan.

Eenmaal aangekomen regent het. Het bleek dat het hele kerstwekend regenachtig werd , omdat er een tyfoon in het noorden van Queensland was en wij daar in de staart van zaten. Nou is de slogan van ‘Queensland: where Australia shines’ of ‘The sunshine state’. Nou daar hebben we niets van gemerkt. Goed het was nog steeds 25 graden buiten en we zaten in een wel matig resort hoor. Eigen badkamer, eigen slaapkamer, grote keuken, ruime woonkamer, een stuk of drie zwambaden, overal BBQ’s en ik kan nog wel even doorgaan. Het zou dus geen traditionele kerst van de familie Jonker worden. Nou had geen van ons een kerst gevoel.

Op eerste kerstdag brachten we de tijd door op het strand, al regende het nog wel een beetje, zwemmend wat lachen gieren brullen was, omdat Tjits met alle kleine kinderen die niet in het zwembad mochten zijn (minimal leeftijd in ons bad was 18 jaar) van de fontijnachtige waterval afsprong. Totdat een van de medewerkers van het resort alle kinderen wegstuurt waarop Tjits denkt dat zij wordt bedoelt en zegt “But I’am 25. En kaarten (toch wel een beetje vertrouwd). Het eten was ook het eten was iets anders dan normaal. Sla met heel veel vlees en als toetje pavlova, een traditionele schuimtaart uit Nieuw-Zeeland (ja Tjits ben je tevreden) en volgens mij zat er iets in die pavlova, want na het eten tijdens het kaarten zaten we wat te dollen (doen we nooit…) waarop papa met een uistreken kop iets tegen me zegt dat eigenlijk niet zo heel grappig was, maar toch om de een of andere reden die ik ook niet begrijp lag ik huilend van het lachen onder de tafel van het lachen. Ik vond dat het aan de pavlova lag en dus hadden we geen pavlova gegeten, maar paddova.

Tweede kerstdag net als de rest van Australië doorgebracht in een winkelcentrum of ze waren allemaal naar dat centrum gekomen, want wat was het druk zeg. In de Ralph Lauren winkel was het zelfs zo erg dat je bij binnenkomst al meteen in de rij stond die vervolgens zigzaggend door de winkel heen liep. Vervolgens regende het weer en hebben we de rest van de dag cricket gekeken en gekaart. Tegen die tijd waren er al een hoop mooie uitspraken langsgekomen van zowel vader als moeder. Dit waren de twee meest zeggende van de afgelopen anderhalve week. Mama: ‘Wat zei die man ookal weer over die ontdekking die ze ontdekt hadden…’ Papa: ‘Goh, het is wel heet met die hitte zeg…’ juist en zo zijn er nog velen hoor.

De volgende dag leek het wat droger te zijn en dus meteen op pad gegaan. Eerste stop Surfers Paradise. Maar zoals ik zei leek het wat droger te zijn, schijn bedriegt. Het kwam met bakken uit de hemel zetten toen we eenmaal daar waren. Eenmaal terug een paar uur later maar weer cricket gekeken, want de wedstrijd die aan de gang was (Australië-Engeland, ook wel the Ashes genoemd) kan 5 dagen duren. ’s Avonds dan ook eindelijk weer een keer van de bbq gebruikt gemaakt. De volgende dag zouden weer in normaal weer zitten, we zouden dan op de weg terug naar Sydney gaan en dus ook weer in de juiste staat zijn (mensen in New South Wales maken graag grapjes over andere staten en daar ben ik ook een beetje mee aangestoken).

De twee dagen die volgden zouden een hoop rijden omvatten, omdat het nou eenmaal bijna 1000 km rijden is van Gold Coast naar Sydney. Onderweg stopten we in Byron Bay om op het meest oostelijk puntje van Australië te staan bij hun beroemde vuurtoren. ’s Avonds sliepen we in een plaatsje Port Maquarie, waar we gingen eten bij de bowling club. Ja bij de bowling club, dit is geen grapje. Wat bleek daar hebben ze onbeperkt menu, wat nog best te hakken bleek te zijn. Nou werd ik gewaarschuwd door mama, want ze was de eerste keer niet zo lekker geworden van het eten. Ik besloot mijn lintworm ook weer eens eten te geven en tegen de tijd dat ik klaar was met eten kon er letterlijk niets meer bij. Toen ik om me heen keek wat voor mensen er toch eigenlijk zaten bleek ik over verschrikkelijk goede vooruitziende blikken te hebben. Het soort mensen was precies wat ik me voorstelde oude stelletje die onder een neutje en al babbelend hun bordje vol schepte, de tokkies en wij. Als ik dacht dat er iemand niet bij hoorde moest ik even gaan inspecteren. Dit betekende dat ik een meisje van mijn leeftijd zag, die niet er niet thuishoorde. Maar als ik alles in de smiezen had en ze zich omdraaide zodat ik het gezicht kon zien had ze vaak een snor of een plamuurlaag make-up op, ze hoorden er dus allemaal bij. ’s Avonds maar weer een keer kaarten, we klaverjassen, waar ik Tjits nog even in de zeik nam waardoor we weer de slappe lach hadden. Woensdags zijn we langs Port Stephens gereden, waar we lekker genoten van een BBQ en in de verte een paar dolfijnen zagen.

Op vrijdag na twee dagen werken was het oudjaardag en ik weet niet wie weet hoe hier oudjaar wordt gevierd. Dat gebeurd in de haven bij de Harbour Bridge en Opera House met vuurwerk, heel veel vuurwerk. Het gebeurd hier op deze manier, omdat men hier zelf geen vuurwerk mag afsteken. Om drie uur zat de familie Jonker in de haven in de brandende zon met lekker een graadje of 35. Entertainment was er nauwelijks en geen van de drie feestvarkens had eraan gedacht om iets van kaarten mee te nemen en dus moesten we ons zelf vermaken. Om negen uur kwam het vuurwerk voor de kinderen. Toen hadden we al handen en ogen te kort om al het vuurwerk te kunnen aanschouwen. Nog een paar uurtjes wachten en dan zou de brug letterlijk in vuur en vlam worden gezet. Komt er nog ineens een cameraman met een interviewer op ons af voor channel 7. Een interviewtje later, geen idee of het ook op tv is gekomen, ging de tijd eindelijk een beetje sneller en om twaalf uur was het dan zover, waar we al die tijd op gewacht hadden. Ik kan wel proberen te beschrijven hoe het er aan toe gaat, maar dan heb ik nog een pagina of tien nodig. Ik geef even de samenvatting, het was mooi. De Harbour bridge in vuur en vlam, de ene na de andere mooie knal. Het minpuntje was dat het maar tien minuten duurde en tien minuten zijn nog niet vaak zo snel gegaan.

De volgende dag met de hele familie weer op pad. Het was weer prachtig weer en dus gingen we… niet naar het strand voor een Nieuwjaarsduik, maar liepen we over de Harbour bridge en aten we gezellig in Darling Harbour. Zondag besloten dan maar wel naar het strand te gaan. Om precies te zijn Manly beach en daar moet je met de ferry heen. Nou heb ik het wel eens druk gezien op de Ferry, maar dit sloeg echt alles. Een rij zo lang echt nog nooit zo gezien. Gelukkig hoefde we niet te lang te wachten. Eenmaal op Manly ben ik met mama naar Manly Oceanworld gegaan, waar ik nog een kaartje voor had. Tegen de tijd dat we terug wilde had ik mijn Nieuwjaarsduik gehad, nou ja tot mijn knieën in het koude water, maar de rij terug was zowaar nog langer dan heen. Dus besloten we nog wat te gaan eten, maar na het eten was het nog drukker en was het gaan regenen. Waarop Tjits zij en ik citeer hier ‘het lijkt wel op Melbourne hier met dit weer’.

Vandaag was meer regen voorspelt en dus besloten we naar de Jenolan Caves in de Blue Mountains te gaan. Dit grottenstelsel is een van de oudste te wereld en ook heel indrukwekkend. We begonnen met een zelf guided toer door een grottenstelsel heen, waarna we met een guided toer door de Lucas caves gingen. Van de ene naar de andere grot en de een nog indrukwekkender dan de andere, maar de mooiste was toch wel ‘The Catherdral”. Een redelijk grote, maar vooral hele hoge grot met de mooiste lijmsteen die ik misschien wel heb gezien. Het bleek ook een heel goede ruimte te zijn voor akoestiek voor opera. Er wordt gevraagd of er iemand wilde of kon zingen. Ja was het antwoord van een van de mensen die ook mee was. Nou houd ik niet zo van opera, maar de ruimte bleek inderdaad heel geschikt en die jongen kon ook wel heel erg goed zingen hoor.

  • 03 Januari 2011 - 13:00

    Cobi:

    Ha Rens

    Jullie daar natuurlijk ook allemaal de allerbeste wensen voor een gelukkig en gezond 2011.
    Het is weer een geweldig verhaal geworden ben wel benieuwd of jullie daar op de tv zijn geweest "de Jonkertjes from Holland"" ha ha

    groetjes
    Cobi

  • 03 Januari 2011 - 13:06

    Maaike:

    Hee Schatten daar aan de andere kant van de wereld!
    Het verhaal is weer schitterend. Rens voor het geval je het nog een keer je vuurwerk wil zien check even youtube heb ik ook gedaan de hele 10 min staan erop hoor!
    Nou mijn eerste werkdag zit er weer op en Femke heeft gezellig bij Lucia en Geen gespeeld, ze gaat morgen weer zei ze. Terug in de auto viel ze in slaap toen we op de amsterdamseweg zaten. Mama ik heb toch echt heel goed gelezen maar wat zijn nou jullie plannen? Femke en ik tellen af tot jullie er weer zijn. Jordy ook wel kan die tegen jullie weer flauwe grapjes maken! ik word er moe van
    liefs Maaike xx

  • 04 Januari 2011 - 06:24

    Tjitske:

    Bedankt dat je nu eindelijk een keer toegeeft dat al het goeds uit Nieuw Zeeland komt!

  • 04 Januari 2011 - 07:25

    Hilly:

    Lieve allemaal,
    Allemaal een gelukkig 2011 toegewenst! Fijn dat jullie zo genieten, Rens kan je papa en mama wel weer laten gaan naar dit kikkerlandje? Tjitske nog een hele fijne reis. Wat is die Femke toch een schatje toen ik zei bij Annie dat ik naar huis ging vond ze dat niet leuk en ik kreeg een hele dikke knuffel van haar in de hoop dat ik nog zou blijven. Volgens mij mist zij oma Pien enorm. Voor nu veel lief voor jullie alle vier en een behouden thuiskomst. Groetjes van Hilly

  • 04 Januari 2011 - 14:57

    Dennis:

    Hi Rens,

    Als ik het zo lees doe je amper iets voor je stage :p Wel leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt daar!

    Tot over een maand!

    Groetjes,

    Dennis

  • 05 Januari 2011 - 09:00

    Lisa Van Pijkeren:

    Hens we zijn weer helemaal op de hoogte,
    Gelukkig 2011,veel liefs marcel,lisa,benjamin en iris

  • 05 Januari 2011 - 09:13

    Lisa Van Pijkeren:

    Rens, Rens en geen Hens is fout gegaan sorry

  • 06 Januari 2011 - 10:53

    Willemien:

    Hi Hak, mooi verhaal weer heb je gemaakt maar voor de goede orde ff nog wat feiten op een rijtje voor mensen die dit nog niet wisten:
    -Queensland is bijna zo groot als Europa en wij zaten in het zuiden waar we in het staartje van de typhoon zaten met veel regen maar lang zo erg niet als in Rockhampton waar vele overstromingen waren.
    -Wij jullie hebben laten winnen met klaverjassen omdat we anders tegen 2 zuurpruimen zaten aan te kijken.
    -Wij weleens rare dingen zeggen maar jij nog veel raardere dingen doet!
    -Elk stad of dorp hier in Australie een bowlingclub heeft en je daar voor een habbekrats prima kan eten.
    -Wij het grootste vuurwerk van de hele wereld met eigen ogen hebben gezien en je niet wist waar je tegelijk kijken moest omdat het van alle kanten kwam!
    -Wij op de ferry naar Manly gingen waar nog minstens 1100 mensen op waren en dat het dus werkenlijk stervens druk was.
    -Wij genoten hebben van Jenolan Caves wat met ongeveer 340 miljoen jaar ouderdom de oudste limestone caves van de wereld zijn.
    Dikke X uit Ulladulla van papa en mama

  • 07 Januari 2011 - 10:29

    Annie:

    Nou Rens,dat was me het verhaal weer wel.Ik vraag me wel af of die stage van jou nog wel vruchten gaat afwerpen want zoals ik het begrijp is het daar een groot walhallah.Je moeder moest toch wel het een en ander recht zetten wat betreft bepaalde belevenissen van lou en Tjits. We horen het wel als ze weer terug zijn.xxx Annie.

  • 07 Januari 2011 - 17:19

    Hanneke:

    Ha Rens,

    Een gezellig verhaal en jullie hebben een heerlijke tijd zo te lezen. Geniet nog even van alles wat nog komen gaat, want 10 minuten vuurwerk is zo voorbij, maar voor je het weet zit je ook weer in het koude kikkerlandje (heeft ook zijn gezelligheid hoor!!). Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.

    Liefs van
    de Rijssenaren

  • 07 Januari 2011 - 22:05

    Rick:

    Sydney is best oké rens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Gold Coast

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Februari 2011

Daar gaat ie weer

30 Januari 2011

Everlasting love

24 Januari 2011

C'mon

16 Januari 2011

Het nieuws

10 Januari 2011

Walzing Mathilda
Rens

Actief sinds 02 Aug. 2010
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 43181

Voorgaande reizen:

15 Juni 2015 - 22 December 2015

Afstuderen in Australië

29 Januari 2015 - 14 Mei 2015

Studeren in Cambridge

08 Mei 2013 - 24 Juli 2013

Backpacken in AUS en USA

04 Augustus 2010 - 06 Februari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: